تورم عامل اصلی نوسان قیمت تایر در ایران

در هفته  گذشته مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنعت تایر معتقد بود که در سال گذشته حدود ۸۰ درصد از تایر سواری مصرفی کشور در داخل تولید شده است. اما این موضوع دور از ذهن هم نبوده چرا که در حال حاضر کارخانه لاستیک بارز در کردستان با توجه به کاهش رشد اقتصاد در یک سال اخیر، تولیدات داخلی نسبتا مثبتی را داشته اند.  سعید حافظی بافتی، معاونت عملیات کارخانه لاستیک بارز کردستان  و عضو هیات مدیره بارز  کردستان درباره شرایط موجود کارخانه خود به صحبت پرداخته ایم که در ادامه می خوانیم.

 لاستیک‌سازی بارز کردستان از جمله واحدهای تولیدی بزرگ در کردستان بشمار می‌آید که در حال حاضر فعالیت چشمگیری داشته است.

_چرا لاستیکی که با کیفیت خوب تولید می شود و مردم هم از آن استقبال می کنند، عملا با افزایش قیمت در بازار روبرو است؟

همانگونه که استحضار دارید کیفیت هزینه دارد و در شرایط سخت کنونی حفظ و ارتقاء کیفیت هزینه بیشتری را طلب می‌کند. از طرفی مصرف کننده آگاه ارزش کیفیت را درک می‌کند .اگر کیفیت یک تایر در بازار را به زبان فنی ترجمه کنیم، می بایستی شاخص سرعت،تحمل بار،تحمل ضربات،طول عمر، تحمل نوسانات  دما، فرمان پذیری بالاتر و ناحیه طوقه و دیواره مناسب تری داشته باشیم .

در واقع با استاندارد های روز که سخت گیرانه تر هستند، باید مواد اولیه و طراحی ساختار و آمیزه را انجام دهیم. اگر به استاندارد های زیست محیطی همانند ریچ نیز توجه کنیم، باز هم قیمت تایر بالا می رود .

امروزه تایر سواری با کیفیت، در دنیا تا کیلویی ۵ دلار و در تایر معدنی تا کیلویی ۱۱ دلار است . این در حالی است که در همین گروه ها تایر های معمولی سواری کیلویی ۲/۵دلار تا ۳ دلار تجارت می شوند .

در صنعت تایر افزایش قیمت هم ناشی از نرخ برابری ارز ،قیمت نفت ، قیمت دوده ،کائوچو و ضد ها نوع ماده شیمیایی است که بیشتر وارداتی است . همچنین در ایران از دیگر دلایل افزایش،قیمت تورم سالانه است که همه ساله بر تولید اثر می گذارد .

البته شرکتهای تایر سازی از طرق مختلف همانند کاهش ضایعات و دوباره کاری ها میزان افزایش،قیمت را کنترل می کنند .

_ در شرایطی که تولیدات داخلی تایر با کیفیت مطلوب می تواند نیاز عموم مردم را تامین کند، چرا تایرهای چینی بازار ایران را تسخیر کرده است؟

در حوزه تایر های چینی یا سایر برند های وارداتی به نظر می رسد هدف دولت تامین ثبات در بازار و ایجاد امنیت خاطر برای مردم کشور باشد. البته در سال های اخیر در حوزه تایرهای بایاس و رادیکال سواری و جدیداSUV صنعت تایر کشور مدام افزایش ظرفیت ،افزایش کیفیت و افزایش تنوع محصول را داشته است .

در این حوزه نیاز است که دولتمردان محترم از توسعه صنعت جهت دستیابی به استقلال و تامین کامل نیاز کشور حمایت نمایند . تولید در کشور حداقل کیلویی ۱ دلار به صرف کشور است .

در حوزه واردات هم نیاز است تا نظام کیفی مناسبی جهت کنترل کیفیت و به روز آوری استاندارد ها و پاسخگویی برند های خارجی ایجاد و اجرا گردد .

قبلا سیستمی تعریف شده بود که متاسفانه به دلیل تحریم ها کمی اجرای آن متوقف شد .هر قدر اندازه بازار دقیق تر محاسبه شود و از توسعه صنعت داخلی و پروژه های توسعه پشتیبانی شود، آینده درخشان تری را پیش رو خواهیم داشت .در حوزه تایر های تجاری شدیدا نیازمند حمایت دولت هستیم.

_در بعضی مواقع شنیده می شود که تایرهای دولتی به نفع مردم و به ضرر تولیدکنندگان است. در این باره صحبتی دارید؟

نفع مردم و تولید کننده با هم مغایرت ندارد و باید هر دو تامین گردد. مسلما تولید داخلی تایر به نفع مردم است. اما نیاز تولید کنندگان هم باید با همراهی دولت برآورده شود.

اگر شرایط اقتصادی امروز را افت ارزش پول ملی و کاهش درآمد نفتی و مشکل انتقال وجه بنامیم و اگر تولید داخلی تایر به صرفه تر باشد، در آن صورت تکلیف معلوم است . برنامه ریزی منسجم ملی، تدوین آینده مناسب سطح کیفی و عملیاتی صنعت تایر و افزایش ظرفیت تولید می تواند به کارخانه های تولیدات داخلی کمک فراوانی کند.

این راهی است که همه دنیا رفته اند و برای دهه ها آن را به سرانجام رسانده اند. با یک طرح خوب و کار جهادی نهایتا ۳ تا ۵ سال آینده کشور ما از واردات بی نیاز خواهد شد . اما نیاز است تا تکنولوژی درست و کیفیت جهانی مناسبی تدوین گردد . همچنین ایران با اجرای استاندارد های به روز و افزایش تولید، خود را به یک چین دیگر در منطقه  و آینده تبدیل کند . اگر ما تنها نیازمند واردات کاوچوی طبیعی باشیم، آنوقت قیمت تمام شده هم با داخلی سازی تمام زنجیره کاهش می یابد .

در حال حاضر تایرهای سواری ، SUV، کشاورزی،صنعتی،راه سازی و تجاری تولید ایران برای بازار ۴۰۰میلیونی منطقه ما کافی است و از منظر اقتصادی در صورت افزایش ظرفیت تولید صادرات آن کیلویی ۱ دلار سود دارد . همچنین به دلیل سرعت تامین بالاتر ایران برای منطقه فعلی مان، به نسبت چین این تجارت برای تجار عراق،افغانستان ،کشورهای آسیای میانه ، شرق اروپا و آفریقا به دلیل زمان کوتاه تر خرید و فروش تایر می تواند مزیت به شمار رود.

_ به نظر می رسد مردم برای تهیه لاستیک های مناسب ، اطمینان خاصری ندارند. چطور می شود اعتماد میان تولیدات داخلی و مردم را دوباره بدست آورد؟

اگر در بازار تایر قابل اطمینان وجود نداشت که همه روزه شاهد انبوه حوادث بودیم .

در سال های اخیر هم اداره استاندارد و هم استاندارد های جهانی در حال توسعه بوده و از تایر سازان تایرهای با عملکرد بالاتری را طلب نموده اند . در گروه صنعتی بارز محصولات طراحی شده با هدف تطابق با استاندارد های روز اروپایی همه ساله به کشور آلمان ارسال و آنجا تست می شوند. نسل جدید تایر های بارز شامل تایرهای رادیال سواری،رادیال باری،SUVو … که در این سالها به بازار عرضه شده اند، همگی دارای تطابق با استاندارد روز دنیا هستند .

بارز در سالهای اخیر سرمایه گذاری عظیمی را در حوزه آزمون تایر در شرایط واقعی و انجام آزمون های مقاومت غلط و .. انجام داده است . همچنین در آزمون های سخت گیرانه تر از استاندارد های داخلی تمام محصولات خود را مورد آزمون قرار خواهد داد.

 نتایج برگشت محصولات رادیال سواری،SUV،رادیال باری و .. و روند کاهش آنها از دلایل این امر است.

بهبود تجهیزات کنترلی بارز تا آنجا پیش رفته که بارز امروزه آزمایشگاه و همکار اداره استاندارد بوده و آخرین گواهینامه های مربوطه را دریافت نموده است .

_در حال حاضر چه تعداد نیروی فعال در کارخانه تولیدی بارز کردستان مشغول به کار هستند؟

۷۵۱ نفر در این کارخانه تولیدی مشغول به کار هستند و ظرفیت روزانه لاستیک بارز ۱۶ هزار حلقه تایر است که در حال حاضر در این کارخانه ۱۷ هزار حلقه لاستیک تولید می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − یک =

دکمه بازگشت به بالا